Kaufen Sie Ihr Familien Ticket [2 Erw + 2 Kind] ONSITE oder ONLINE.

Hadrien Gerenton

Hadrien Gerento

In Les Detectives Sauvages (2019) van Hadrien Gerenton zijn vier levensgrote komodovaranen met een halsband en hondenriem aan een boom vastgeketend. De metallic paars en blauw beesten beschermen als agressieve waakhonden de bezittingen van hun meester. Volgens de kunstenaar schuilt er achter het humoristische uiterlijk van de varanen een kritische boodschap over de omgang van mensen met de natuur. Hoewel de bedreigde komodovaranen gevaarlijke wilde dieren zijn, weet Gereton ze toch te domesticeren door ze te voorzien van een halsband. De kunstenaar gebruikt zijn artistieke praktijk om na te denken over het menselijke bestaan in relatie tot de wezens die vaak over het hoofd worden gezien. Het belangrijkste in zijn werk is om een licht te werpen op de donkere kanten van internationale handel in wilde dieren en planten. Als beschouwer word je daardoor aangezet om de complexiteit van het de menselijke impact op mondiale en lokale ecosystemen te overdenken.  

In het Missiemuseum prijken ook drie opgezette komodovaranen in de natuurhistorische collectie. In het verleden werden deze dieren door de SVD veelvuldig gebruikt als publiekstrekken, en werden bovendien gebruikt als diplomatieke ‘gift’, een dier dat graag gebruikt werd om politieke banden aan te halen. Zowel Gereton als het Missiemuseum benadrukken hun macht over het ogenschijnlijk prehistorische wezen en daarmee de macht van de mens over de natuur.  

Het werk van Gereton zal een kritisch licht werpen op de houding van de SVD tegenover de natuur. Het werk reflecteert op het idee dat de mens de natuur kan toe-eigenen en bezitten. In de tentoonstelling krijgt de boodschap van Gereton een aanvullende lading, omdat de paarsblauwe beesten niet langer zijn vastgeketend of opgesloten in de vitrines. Zij “wandelen” juist vrijelijk door het museum alsof zij zijn ontsnapt uit de greep van de SVD-propaganda.